میوه های مفید برای سنگ کلیه

سنگ کلیه و میوه های مناسب ان

میوه های مفید برای سنگ کلیه

فهرست مطالب

سنگ کلیه در اندازه مختلف موجود است. در صورتی که سنگی که وجود دارد بزرگ باید ممکن است موجب مسدود شدن جریان ادرار شود. سنگ ها در انواع مختلفی موجود هستند. مصرف میوه ها و مایعات نقش مهمی در دارد. در این مقاله میوه های مفید برای سنگ کلیه و … را آورده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را پایان مطالعه کنید.

ناحیه کلیه

مصرف مایعات برای دفع سنگ کلیه

مصرف مایعات برای دفع سنگ کلیه از مصرف میوه ها هم اهمیت بیشتری دارد. زمانی که به میزان کافی اب مینوشید، ادرار رقیق می شود و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می شود. علاوه بر آب برخی دمنوش ها نیز از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کنند.

برخی از این دمنوش ها شامل:

  • دمنوش زنجبیل
  • شربت لیمویی
  • آب‌میوه طبیعی

توجه داشته باشید که ادرار شما باید رنگ روشن داشته باشد. در صورتی رنگ ادرار شما تیره باشد یعنی اب بدن شما به میزان کافی نیست. توجه داشته باشید که مصرف چای یا قهوه جایگزین آب نمی شود پس در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا کافئین زیاد باعث از بین رفتن مایعات بدن می شود.

میوه های مفید برای سنگ کلیه

میوه‌های مفید برای دفع سنگ کلیه کلیه به شرح زیر است:

یکسری از میوه ها و مواد غذایی دارای خاصیت قلیایی هستند از همین رو می توانند از تشکیل سنگ جلوگیری کنند. ما در این بخش تعدادی از این میوه ها را توضیح داده ایم.

لیمو

لیمو جز میوه هایی است که برای دفع سنگ کلیه بسیار مناسب است. پس سعی کنید در در برنامه غذایی خود حتما لیمو داشته باشید.

هندوانه

هندوانه دارای اب و پتاسیم بالاست که این دو عامل از عوامل ضروری برای داشتن کلیه های سالم است. مصرف هندوانه به تنظیم سطح اسید ادرار و حل شدن و تجزیه سنگ‌های کلیه کمک می‌کند.

انار

انار علاوه بر اینکه یک میوه خوشمزه است، خاصیت بالایی نیز دارد. برای درمان بسیاری از بیماری ها از انار استفاده می شود. از فواید انار می توان به کمک به تقویت عملکرد کلیه‌ها و دفع سموم از سیستم ادراری است. انار به دلیل انتی اکسیدان زیادی که دارد از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری میکند. همچنین انار سطح اسیدی ادرار را کاهش می دهد و هرچه سطح اسیدیته ادرار کمتر شود، تشکلی سنگ کلیه نیز کاهش می یابد.

کرفس

کرفس از تجمع سموم در کلیه جلوگیری می کنند. مصرف روزانه آب کرفس برای افرادی که مشکل سنگ کلیه دارند توصیه می‌شود و همچنین سایرین نیز به‌منظور پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه این سبزی را در برنامه غذایی خود قرار دهند. البته برای مصرف اب کرفس با پزشک مشورت داشته باشید. شاید برای شما مناسب نباشد. استفاه کرفس برای افراد زیر توصیه نمی شود:

  • مبتلا بودن به هرگونه اختلال انعقاد خون
  • فشارخون پایین
  • در پیش بودن عمل جراحی

همچنین اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید نوشیدن آب کرفس توصیه نمی‌شود:

  • لووتیروکسین در کم‌کاری تیروئید
  • لیتیوم
  • داروهایی که حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌دهند مانند ایزوترتینوئین
  • داروهای آرام‌بخش مانند آلپرازولام
  • مرکبات و دفع سنگ کلیه

سیب و سرکه سیب

یکی دیگر از میوه‌های مفید برای دفع سنگ کلیه سیب است. اگرچه مصرف سیب برای دفع سنگ کلیه توصیه می‌شود اما سرکه سیب اثری دوچندان در دفع سنگ کلیه دارد و با دار بودن مقادیر زیادی اسید استیک سنگ‌‌های ایجادشده در کلیه را حل کرده و به‌تدریج از بین می‌برد. سرکه سیب همچنین قادر است سیستم ادراری را به‌خوبی شستشو داده و عوامل مضر در رسوب مواد معدنی را از بدن خارج کند. از دیگر خواص سرکه سیب می‌توان به اثر ضد درد آن اشاره کرد که درد ناشی از دفع سنگ کلیه را تسکین می‌دهد.


دکتر داریوش محمدی

دکتر داریوش محمدی ، بهترین اورولوژیست تهران ، با رتبه برتر بورد اورولوژی و تخصص در جراحی کلیه و مجاری ادراری ، اطمینان و اعتماد بیماران را نیز جلب کرده است. دکتر محمدی با گذراندن دوره‌ های فلوشیپ اندویورولوژی و لاپاروسکوپی و بهره‌گیری از جدیدترین تکنیک‌ ها ، درمان‌ های کم‌تهاجمی و موثری را ارائه می‌ دهد که بهبودی سریع همراه با کیفیت بالای زندگی را تضمین می‌ کند.

یک پاسخ
  1. سلام دکترعزیز
    ایوب رحمانی فیروزجایی هستم
    ارادتمندیم دکتر
    متاسفاته دوباره سنگ کلیه اذیتم کرد به صورت اوژانسی دربیمارستان شهید بهشتی بابل رفتم اتاق عمل لوله گذاشتند
    خواستم بیام میلاد برای سنگ شگنی مابقی سنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های مجله پزشکی :

اشتراک گذاری :