بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی غیر قابل درمان

متاسفانه امروزه شیوع انواع مختلف بیماری های مقاربتی در جمعیت آقایان و بانوان جوان افزایش یافته و یکی از پیامدهای نامطلوب روابط جنسی ناسالم و کنترل نشده به شمار می آید. معمولا بیماری های آمیزشی و یا مقاربتی به دو شکل درمان پذیر و غیرقابل درمان دسته بندی شده و علائم متفاوتی را بروز خواهند داد. به منظور آشنایی بیشتر و بهتر با انواع، علائم و درمان های بیماری های مقاربتی و مباحث اورولوژی با ما همراه باشید.

بیماری مقاربتی چیست؟

در تعریف علمی، بیماری های مقاربتی به نوعی از بیماری های عفونی و یا میکروبی گفته می شود که از راه واژن، مقعد، دهان و یا پوست از فرد آلوده به فرد سالم منتقل شده و علائم متفاوتی را بروز خواهند داد. درد، زخم، تب، سوزش و ترشحات غیرطبیعی، بدبو، سبز و آبکی از مهمترین و اصلی ترین علائم انواع مختلف بیماری های مقاربتی بوده و به شکل اولیه و یا تاخیری بروز خواهند نمود.

متاسفانه ریسک ابتلا به انواع مختلف بیماری های آمیزشی در جمعیت بانوان بسیار بیشتر از آقایان بوده و یک تهدید جدی برای سلامت سیستم تناسلی و تولید مثلی آنها به شمار می آید. متاسفانه نهفته بودن علائم بیماری یکی از مهمترین دلایل گسترش و شیوع بیماری در جمعیت افراد بوده و در بیشتر موارد سهوا منتقل خواهد شد.

حتما بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟

بیماری مقاربتی

انواع بیماری های مقاربتی چیست؟

همانطور که پیشتر نیز گفته شد بیماری های مقاربتی و یا آمیزشی در نظر دکتر اورولوژ به دو شکل درمان پذیر و غیرقابل درمان به شرح زیر دسته بندی خواهند شد.

بیماری های آمیزشی درمان پذیر

سفلیس:

سفلیس نوعی بیماری مقاربتی باکتریایی است که به دنبال برقراری روابط جنسی کنترل نشده در افراد ایجاد گردیده و در صورت عدم مراجعه به موقع و درمان موثر، به شدت کشنده خواهند بود. سفلیس به واسطه باکتری ترپونما پالیدوم و از طریق تماس واژن، مقعد و دهان منتقل خواهد شد. متخصص اورولوژی پیدایش زخم های گرد، ریز و بدون درد را از مهمترین تظاهرات بالینی سفلیس می داند.

زگیل تناسلی چیست؟

سوزاک (گنوره):

سوزاک یکی دیگر از بیماری های مقاربتی قابل درمان است که در هر دو جنس مرد و زن ایجاد گردیده و دارای علائم مشترکی است. سوزاک به دنبال برقراری روابط جنسی کنترل نشده از طریق آلودگی های واژن، مقعد و دهان در بانوان و آلودگی مجاری ادراری، دهان و مقعد در آقایان منتقل خواهد شد. ترشحات آبکی، سبز رنگ و غیرطبیعی واژن، سوزش ادرار خفیف تا شدید، تغییر در روند سیکل قاعدگی، درد شدید در حین مقاربت، تب و دردهای خفیف تا شدید پایین شکم از مهمترین علائم بالینی سوزاک بوده و در صورت تشخیص زودهنگام و مراجعه به اورولوژ به آسانی درمان خواهد شد.

تقریبا شایعترین بیماری مقاربتی سوزاک (گنوره) می باشد. بیمار مدت زمان کوتاهی پس از رابطه جنسی محافظت نشده با علائم سوزش شدید و ترشح چرکی از مجرا مراجعه می نماید. تشخیص از روی علائم و شرح حال داده می شود و با آزمایش ترشحات مجرا قطعی می شود. با درمان آنتی بیوتیک در اغلب موارد بهبودی حاصل می شود. در بسیاری از موارد عفونت کلامیدیایی همزمان با سوزاک منتقل می شود که نیاز به درمان های دوگانه را ایجاب می کند. امروزه انواع مقاوم بیماری با شیوع بیشتری دیده می شوند و به مراجعه سریعتر و شروع درمان و پیگیری نیاز دارند تا از بروز عوارض طولانی مدت مثل تنگی مجرا و ناباروری جلوگیری شود. در موارد پیشرفته این عفونت ها می توانند نواحی دیگر دستگاه تناسلی را درگیر کرده موجب عفونت بیضه (ارکیت) و یا پروستات (پروستاتیت) شوند.

حتما بخوانید: درمان زگیل تناسلی

انواع بیماری های مقاربتی

کلامیدیا:

یکی دیگر از انواع بیماری های آمیزشی قابل درمان، کلامیدیا است که هر دو جنس را درگیر نموده و در مجرای ادرار، رکتوم، واژن، گلو و دهان فرد آلوده سکنی می گزیند. این عارضه از مادر آلوده به جنین نیز منتقل شده و دارای علائمی مانند سوزش شدید ادرار، ترشحات غیرطبیعی واژن، درد در هنگام نزدیکی، درد پایین شکم، تهوع و تب است.

عفونت های سیستم ادراری تناسلی

تریکومونیازیس:

یکی از مهمترین بیماری های مقاربتی انگلی، تریکومونیازیس است. این عارضه توسط انگلی به همین نام ایجاد شده و در بیشتر موارد علائم دیررسی را بروز خواهد داد. ترشحات زرد و سبز رنگ، بوی نامطبوع واژن، درد در حین رابطه جنسی، ادرار دردناک و خارش واژن از مهمترین علائم بالینی تریکومونیازیس است.

حتما بخوانید: واکسن گارداسیل

بیماری های آمیزشی

بیماری های مقاربتی غیر قابل درمان

تبخال تناسلی (هرپس تناسلی):

تبخال تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی غیر قابل درمان در جمعیت افرادی است که روابط جنسی کنترل نشده داشته و از روش های پیشگیری مناسب برخوردار نبوده اند. متاسفانه این بیماری در صورت مراجعه به موقع به ارولوژ تنها قابل پیشگیری بوده و درمان قطعی نخواهد داشت. بوسیدن، لمس کردن، ارتباط مقعدی، ارتباط مهبلی و ارتباط دهانی از مهمترین راه های انتقال این نوع از بیماری مقاربتی محسوب می شود.

این عارضه به صورت  تاول های ریز کنار هم یا منفرد  در ناحیه تناسلی چند روز پس از رابطه رؤیت می گردد. که در اغلب موارد با درد و سوزش ناحیه همراه است و ممکن است تورم در ناحیه کشاله ران ناشی از بزرگی غدد لنفاوی مشاهده شود. در زمان بروز ضایعات بیماری بشدت مسری است.  دیدن ضایعات تشخیصی است ولی در صورت نیاز دکتر اورولوژ از تست های مخصوص آنتی بادی یا سرولوژی می تواند کمک بگیرد. درمان با داروهای ضد ویروس تبخال نتیجه بخش می باشد. عود ضایعات شایع است و نیاز به درمان های طولانی اختصاصی دارد.

هپاتیت:

شایع ترین نوع هپاتیت قابل انتقال از فرد آلوده به فرد سالم در طی ارتباطات جنسی ناسالم و کنترل نشده، هپاتیت نوع A است. این عارضه علائمی مانند تب، تهوع، استفراغ، درد در سمت راست شکم و بیحالی از مهمترین علائم بالینی این بیماری مقاربتی به شمار می آیند.

زگیل تناسلی چیست؟

ایدز-اچ آی وی:

ایدز از جمله بیماری های شناخته شده در جمعیت مردم جهان است. این بیماری به واسطه ویروس تضعیف کننده سیستم ایمنی ایجاد گردیده و توسط روابط جنسی کنترل نشده و ناسالم نیز منتقل خواهد شد. متاسفانه این بیماری چندین سال کاملا نهفته بوده و علائم دیررسی را بروز خواهد داد. تب، تعریق شبانه، زخم های دهانی، کاهش وزن، خستگی مفرط، اسهال، عفونت های مقاوم به درمان و مشکلات تنفسی از مهمترین علائم بالینی این بیماری مقاربتی بوده و در بازه یک تا بیست سال پس از ابتلا بروز خواهند نمود.

واکسن گارداسیل

این واکسن چهار ظرفیتی بوده و انجام واکسیناسیون برای پیشگیری از چهار نوع شایع و مهاجم ویروس HPV شامل ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸با استفاده از واکسن گارداسیل امکانپذیر می باشد. شروع واکسیناسیون معمولا قبل از سن فعالیت جنسی می باشد و در دخترها از سن ۱۱ تا ۲۵ سالگی و در پسرها از سن ۹ تا ۲۶ سالگی زده می شود. در مردان واکسن در مواردی که زگیل تناسلی وجود دارد تاثیری نخواهد داشت معمولا سه دوز واکسن در طول مدت زمان ۶ ماه تزریق می شود.

کلام آخر

بیماری های مقاربتی که ازطریق جنسی منتقل می شوند بخش قابل توجهی از مراجعات بیماران در کلینیک های اورولوژی راتشکیل می دهند.

گال:

گال نیز یک بیماری مقاربتی محسوب می شود که مشخصه آن ضایعات برجسته (پاپول) در ناحیه تناسلی با خارش شدید می باشد که بویژه پس از استحمام یا خواب تشدید می شوند. دیدن پلاک های سفید حاوی مایت عامل بیماری تشخیص را مسجل می کند. معمولا علائم ۶ هفته بعد از تماس رخ می دهند. درمان شامل استفاده از لوسیون های ضد گال در تمام بدن از گردن به پایین می باشد خارش ممکن است تا چند هفته پس از درمان باقی بماند.

عفونت های سیستم ادراری تناسلی

زگیل تناسلی:

این ضایعات اغلب به شکل ضایعات گوشتی کوچک یا بزرگ به صورت منفرد یا متعدد در ناحیه تناسلی دیده می شوند. که غالبا بدون علامت هستند و بیماران بدلیل شکل ظاهری یا نگرانی از ضایعات بدخیم مراجعه می کنند. زگیل های تناسلی توسط ویروس های خانواده HPV ایجاد می شوند. که شایعترین انواع آن که باعث زگیل در مردان می شوند ۶ و ۱۱است. انواعی که بیشتر از سایرین خطر بدخیمی دارند ۱۶ و ۱۸ می باشند. درمان های موضعی با استفاده از محلول های موضعی مثل ایمیکوئیمود ٪۵ برای ۱۶ هفته و پودوفیلین اگرچه موثر هستند. ولی زمانبر و با عوارضی نظیر سوختگی پوست ناحیه تناسلی همراه می باشند.

کرایوتراپی با نیتروژن درمان موضعی سریع با کمترین عوارض و صرف زمان کوتاه و بدون درد می باشد که به آسانی در مطب دکتر اورولوژیست در یک یا دو جلسه با صرف زمان کوتاه قابل انجام است. درمان های دیگر شامل سوزاندن با کوتر و لیزر و جراحی در ضایعات بزرگ قابل انجام هستند.

توصیه می شود به منظور پیشگیری از بروز، گسترش و درمان زودهنگام بیماری های مقاربتی به دکتر ارولوژیست و یا متخصص کلیه مراجعه نمایید. دکتر داریوش محمدی اورولوژیست و بهترین متخصص اورولوژی در جنت آباد را توصیه می کنیم. همچنین دراین سایت می توانید مقالاتی در مورد: مراکز درمان بیماری های مقاربتی، بیماری های مقاربتی کشنده، برای بیماری های مقاربتی به چه دکتری مراجعه کنیم، درمان بیماری های مقاربتی، کیت تشخیص بیماری های مقاربتی، تعریف بیماری های مقاربتی، آنتی بیوتیک برای بیماری مقاربتی، آزمایش خون بیماری های مقاربتی و … را مطالعه نمایید.

مطالب دیگر