سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات از جمله سرطان های شایع در بین مردان است که علائم آن به آهستگی نمایان می شود. درمان به موقع این بیماری توسط بهترین متخصص اورولوژی  از پیشروری آن پیشگیری می کند و با عث می شود قبل از اینکه به دیگر اندام ها آسیب برساند درمان می شود. با این حال مردان به محض مشاهده هر کدام از علائمی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، بهتر است با متخصصین ما در ارتباط باشد.

سرطان پروستات چیست؟

پروستات به طور کلی غده ای است که در زیر مثانه مردان قرار داشته و به اندازه یک گردو می‌ باشد که وظیفه مهم آن تولید ترشحات منی است. با این حال لازم است بدانید که در بیشتر مواقع مردان ممکن است در پروستات خود سلول های سرطانی داشته باشند که معمولاً به آرامی رشد کرده و در ابتدا ممکن است آسیب جدی به دنبال نداشته باشد اما بعضی اوقات به یک سرطان تهاجمی تبدیل می شود و در صورت عدم مراجعه زودهنگام به سرعت در کل بدن پخش می شود. اگرچه این سرطان به آرامی رشد می کند اما به دلیل این که غده پروستات در بسیاری از مردان دارای سلول های سرطانی است در بیشتر اوقات ممکن است موجب مرگ و میر افراد در سنین بالا شود. طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۳۰ درصد از مردان ۵۰ ساله به این نوع سرطان مبتلا می شوند. اگر سلول های سرطانی سر جای خود بماند و پخش نمی شوند و در این صورت هیچ مشکلی رخ نخواهد داد. اما در صورتی که سلول ها به نقطه های دیگر غده پروستات بروند سرطان آغاز شده که بسته به تعداد این سلول ها، درجات این بیماری نیز متفاوت می باشد.

اندازه طبیعی پروستات چند میلیمتر است؟

علت سرطان پروستات

مهم ترین علل ابتلا به پروستات

با توجه به اینکه بیشتر آقایان به سرطان پروستات مبتلا می شوند شاید برای شما هم سوال پیش آمده است که مهمترین علت ابتلا به این سرطان چه می باشد؟ به طور کلی باید بدانید اگر چه دلایل ابتلا به این بیماری ناشناخته است اما عواملی وجود دارند که خطر ابتلا به آن را بالا می برد یکی از مهم‌ ترین علل سرطان پروستات افزایش سن است. همانطور که مشاهده می کنید اکثر آقایانی که به سرطان پروستات مبتلا می شوند در سنین پیری قرار دارند. دیگر علت ابتلا به این بیماری ژنتیک و سابقه خانوادگی است به طوری که اگر پدر یا برادر شما در سنین زیر ۶۰ سال به این بیماری مبتلا شود احتمال ابتلای شما به سرطان غده پروستات نیز افزایش پیدا می ‌کند. همچنین جالب است بدانید طبق مطالعات انجام شده این نوع سرطان در انسان های ساکن قاره آفریقا شایع تر از قاره آسیا بوده و بنابراین می توان گفت علت ابتلا به این سرطان، به نژاد افراد نیز بستگی دارد. رژیم غذایی دیگر گزینه ای است که خطر ابتلا به این بیماری را بالا می برد. اگر افراد از رژیم های غذایی حاوی چربی بالا که در آن میوه و سبزی کم باشد استفاده کنند خطر ابتلا به این سرطان در آنها افزایش پیدا خواهد نمود.

نحوه محاسبه حجم پروستات

علتهای ابتلا به پروستات

علائم سرطان پروستات

وقتی فردی به سرطان مبتلا شد مهمترین علائمی که ممکن است با آن مواجه شود تکرار ادرار می باشد. افرادی که دچار تکرر ادرار می شوند در ساعت خواب شبانگاهی چندین بار نیاز به رفتن به دستشویی خواهند داشت. به علاوه، وجود خون در ادرار یا مایع منی، احساس درد و سوزش هنگام ادرار یا نعوظ و ضعف اختلال سیستم ادراری از دیگر علائم این بیماری است.

تشخیص زودهنگام پروستات

با توجه به آنچه گفته شد چنانچه هر کدام از این علائم را مشاهده کردید بهتر است سریعاً به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید زیرا اگر تست های غربالگری انجام شود امکان تشخیص زودهنگام این سرطان وجود دارد. اما به طور کلی شما برای انجام این غربالگری ها باید با دکتر اورولوژی خود مشورت کرده تا شما را در این خصوص راهنمایی کند.

تشخیص زودهنگام پروستات

روش های درمان سرطان پروستات

پس از اینکه توسط متخصص ارولوژی سرطان پروستات تشخیص داده شد باید به فکر درمان آن بود. به طور کلی باید بدانید که امروزه روش های مختلفی توسط متخصص کلیه برای درمان این بیماری وجود داشته که شامل جراحی سرطان غده پروستات، پرتودرمانی، هورمون درمانی این سرطان، شیمی درمانی، بیولوژیک، درمانی بیس فسفونات درمانی و کرایوتراپی می باشد. دقت داشته باشید که هر کدام از این درمان ها بسته به تشخیص دکتر ارولوژی ممکن است انجام شود.

تمرینات کگل برای پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات روش های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شوند:

داشتن وزن متناسب

طبق تحقیقات چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد بنابراین با حفظ وزن متناسب می توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

عدم مصرف دخانیات

از آنجایی که استعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد از سیگار کشیدن بپرهیزید.

ورزش

ورزش منظم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

رابطه جنسی

خطر ابتلا به سرطان در کسانی که رابطه جنسی دارند سه برابر کمتر است. طبق تحقیقات نعوظ باعث خروج مواد سمی از بدن می شود.