برای درد بیضه ها به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

برای درد بیضه ها

بیضه ها تخم مرغی شکل هستند و بخشی از اندام تناسلی در مردان می باشند. معمولا درد بیضه ناشی از صدمه دیدن این قسمت از بدن می باشد. در صورت داشتن مشکل در بیضه ها باید به یک دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. چنانچه درد بیضه را نادیده بگیرید و به آن توجه نکنید دچار صدمات جبران ناپذیری می شوید. معمولا درد بیضه با دردهای شکمی و درد در قسمت کشاله ی ران همراه است.

علائم درد بیضه

چنانچه کوچکترین دردی در ناحیه ی بیضه خود احساس کردید و این دردها ادامه دار بود حتما به یک دکتر اورولوژ مراجعه کنید. برخی از علائم مشکلات بیضه که در صورت مواجه شدن با آن باید به اورولوژ مراجعه شود عبارتند از:

تب کردن، زمانی که در ناحیه ی بیضه احساس توده ی متورم کردید، قرمز شدن کیسه بیضه، در صورت تماس با فردی که مبتلا به اوریون بوده، زمانی که درد بیضه همراه با علائم زیر بود باید سریعا به اورژانس مراجعه کرد.

درد بیضه همراه با تهوع و استفراغ، درد شدید، زمانی که پس ضربه خوردن به بیضه ها درد و تورم بیضه شروع شود.

درد بیضه ها

علل شایع درد بیضه چیست؟

درد ناحیه ی بیضه ممکن است به علت ضربه خوردن به بیضه ها و یا بیماری خاصی به وجود بیاید. در هر صورت برای یافتن علت درد و درمان آن باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. برخی از علل شایع درد بیضه عبارتند از:

• در صورتی که مبتلا به بیماری دیابت باشید ممکن است عصب های موجود در کیسه بیضه آسیب ببیند در واقع این مشکل به علت عوارض بیماری دیابت است
  • التهابات بیضه در صورت ابتلا به بیماری های مقاربتی
  • در صورتی که آسیب دیده گی و پیچ خوردگی بیضه درمان نشود سبب قانقاریا در ناحیه ی بیضه می شود.
  • زمانی که بیضه ها متورم می شوند امکان دارد بر اثر آب آوردن و یا هیدروسل باشد
  • مشکلات و بیماری های کلیوی
  • التهابات بیضه ها، مشکلات ناشی از نزول بیضه ها، وازکتومی، التهابات پروستات، عفونت در مجاری ادرار
هیدروسل

درد بیضه

نحوه معاینه و تشخیص علت درد

زمانی که برای درمان مشکل بیضه ها به یک ارولوژ مراجعه می کنید پزشک در ابتدا بیضه ها، کمر و کشاله ران را معاینه می کند سپس سوالاتی از بیمار می پرسد.

1. زمان شروع درد کی بوده است؟ درد به طور ناگهانی شروع شده است یا به آهستگی آغاز شده و سپس شدت پیدا کرده است؟
  2. محل دقیق درد کجاست؟ آیا درد در یک بیضه احساس می شود یا در هر دو بیضه موجود است
  3. میزان شدت درد چقدر است؟
  4. آیا درد در نواحی دیگر هم احساس می شود؟ مانند کمر،شکم و…

سپس متخصص کلیه برای شما آزمایشاتی را می نویسد: سونوگرافی از بیضه ها، آزمایش پروستات و آزمایش ادرار

بیضه

روش های درمان مشکلات بیضه

زمانی که علت ایجاد درد مشخص شود پزشک سریعا اقداماتی برای رفع این مشکل انجام می دهد که عبارتند از:

در صورت عفونت در ناحیه ی بیضه ها یا مجاری ادرار استفاده از آنتی بیوتیک تجویز می شود. اگر بیضه ها دچار پیچ خوردگی شده باشد سریعترین راه درمان جراحی می باشد که به صورت سرپایی است.

چنانچه مشکلات بیضه مربوط به نزول بیضه ها باشد از روش جراحی استفاده می کنند. گاهی اوقات مشکل خاصی وجود ندارد و پزشک صرفا مسکن تجویز می کند. زمانی که مشکل بیضه ها هیدروسل باشد با جراحی آب جمع شده در ناحیه بیضه ها را خارج می کنند.

واریکوسل

در زمانی که بیضه ها دچار آسیب دیدگی جزیی شده باشند با درمان های خانگی قابل درمان است و نیاز به مراجعه به دکتر نمی باشد. چند توصیه برای کاهش درد در ناحیه ی بیضه عبارتند از:

• استفاده از محافظ ورزشی برای جلوگیری از ضربه خوردن و آسیب دیده گی در ورزش
  • برای جلوگیری از تورم قرار دادن یخ بر روی بیضه ها
  • با آب گرم و رفتن به حمام گرم می توان ورم بیضه ها را کاهش داد
  • استفاده از مسکن های استامینوفن، ایبوپروفن و….در صورتی که درد های خفیف در ناحیه بیضه وجود دارد.

برای جلوگیری از درد در ناحیه بیضه چه کاری باید انجام داد؟

همه ی دردهای مربوط به بیضه ها قابل پیشگیری نیست ولی با رعایت نکاتی می توانید از بیضه های خود مراقبت کنید.

مراجعه ماهانه به پزشک برای تشخیص تورم و یا وجود توده در داخل کیسه ی بیضه ها

در زمان ارتباط جنسی باید از کاندوم استفاده کنید.

واکسن اوریون، سرخک و سرخچه را حتما به کودکان بزنید.

زمانی که احساس ادرار دارید بلافاصله مثانه ی خود را تخلیه کنید ادرار خود را نگه ندارید.

برای درمان مشکلات بیضه باید به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. اورولوژی به بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی مردان که عبارتند از بیضه ها، اپیدیدیم، وازدفران، پروستات، آلت تناسلی و … گفته می شود.

هیدروسل