برای التهاب پروستات چه بخوریم ؟

درمان التهاب پروستات

10 نکته رژیم غذایی و ورزش برای سلامتی پروستات

“برای التهاب پروستات چه چیزی می توانم بخورم تا خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهم؟” این یکی از رایج ترین سوالاتی است که پزشکان اورولوژی از مردان نگران سلامت پروستات می شنوند. بدون شک، بسیاری امیدوارند که دکتر اورولوژ لیستی از غذاهای تضمین شده برای محافظت از آنها در برابر بیماری را ارائه بدهند. اگرچه برخی از غذاها با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بوده اند. اما اثبات اینکه آنها واقعاً برای علائم التهاب پروستات موثر هستند، حداقل در حال حاضر وجود ندارد.

یک الگوی غذایی سالم را دنبال کنید.

برای التهاب پروستات به جای تمرکز روی غذاهای خاص، متخصصان تغذیه، پزشکان اورولوژیست و محققان الگوی کلی تغذیه سالم را تبلیغ می کنند، تغذیه سالم آسان تر از آن است که فکر می کنید. به طور خلاصه، آنچه کارشناسان توصیه می کنند: هر روز حداقل پنج وعده میوه و سبزی بخورید. به سراغ آنهایی بروید که رنگ روشن و عمیق دارند. نان غلات کامل را به جای نان سفید انتخاب کنید و ماکارونی و غلات سبوس دار را انتخاب کنید. برای التهاب پروستات مصرف گوشت قرمز از جمله گوشت گاو، گوشت بره و بز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را محدود کنید. ماهی، مرغ بدون پوست، لوبیا و تخم مرغ از منابع سالم پروتئین هستند.

چربی های مفید مانند روغن زیتون، مغزها (بادام، گردو، بادام زمینی) و آووکادو را انتخاب کنید. چربی های اشباع شده از محصولات لبنی و سایر محصولات حیوانی را محدود کنید. از چربی های نیمه هیدروژنه (چربی های ترانس) که در بسیاری از فست فودها و غذاهای بسته بندی شده وجود دارد، خودداری کنید. از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار و بسیاری از آب میوه ها خودداری کنید. شیرینی را به عنوان یک درمان گاه به گاه بخورید. برای التهاب پروستات نمک را کم کنید. با خواندن و مقایسه برچسب های غذایی، غذاهای کم سدیم را انتخاب کنید. استفاده از غذاهای کنسرو شده، فرآوری شده و منجمد را محدود کنید. به اندازه های بخش بندی وعده ها دقت کنید. به آرامی غذا بخورید و وقتی سیر شدید غذا را کنار بگذارید.

سرطان پروستات

در نهایت سعی کنید به جای مصرف قرص برای التهاب پروستات از رژیم غذایی مناسب و همچنین درمان خانگی برای التهاب پروستات استفاده کنید.

حتما بخوانید: پروستات چیست؟

سلامت پروستات

برای حمایت از سلامت پروستات فعال باشید.

علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم، باید تحرک داشته باشید. ورزش منظم خطر ابتلا به برخی از مشکلات مهلک، از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد. و اگرچه مطالعات نسبتاً کمی تأثیر ورزش بر سلامت پروستات را ارزیابی کرده اند. اما در تحقیقاتی که انجام شده است، مشخص شد ارتباطی بین التهاب پروستات و ورزش وجود دارد و نتیجه گیری شده است که ورزش مفید است.

بررسی یک مطالعه در رابطه با فعالیت ورزشی

براساس پرسشنامه هایی که بیش از 30000 مرد در مطالعه پیگیری متخصصان بهداشت ارولوژی تکمیل کردند، محققان رابطه معکوسی بین فعالیت بدنی و علائم BPH پیدا کردند. به عبارت ساده، مردانی که از نظر جسمی تحرک بیشتری دارند کمتر دچار BPH می شوند. حتی فعالیت بدنی با شدت کم تا متوسط، مانند پیاده روی منظم با سرعت متوسط، فوایدی به همراه داشت.

حتما بخوانید: علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

برای التهاب پروستات

با استفاده از داده های حاصل از مطالعه و پیگیری متخصصان بهداشت اورولوژی، محققان همچنین رابطه بین اختلال نعوظ (ED) و التهاب پروستات و ورزش را بررسی کردند. آنها دریافتند مردانی که به مدت یک ساعت و نیم می دوند یا هفته ای سه ساعت فعالیت سخت در فضای باز انجام می دهند؛ 20٪ کمتر از افرادی که به هیچ وجه ورزش نمی کنند، دچار ED و التهاب پروستات می شوند.

علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

نتیجه مطالعات رابطه التهاب پروستات و ورزش

برای درمان التهاب پروستات فعالیت بدنی بیشتر سود بیشتری به همراه دارد. جالب است بدانید، صرف نظر از میزان ورزش، مردانی که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند. در مقایسه با مردان با شاخص توده بدنی یا BMI، خطر ابتلا به ED بیشتر بود. محققان ایتالیایی به طور تصادفی 231 مرد بی تحرک مبتلا به پروستاتیت مزمن را به مدت 18 هفته در یکی از دو برنامه ورزشی قرار دادند. ورزش هوازی، شامل پیاده روی سریع، یا ورزش غیر هوازی، که شامل بلند کردن پا، نشستن و کشش است. برای بررسی و تحقیق رابطه التهاب پروستات و ورزش، هر گروه هفته ای سه بار ورزش می کردند. در پایان آزمایش، مردان در هر دو گروه احساس بهتری داشتند، اما افراد گروه ورزش هوازی به طور قابل توجهی احساس ناراحتی، اضطراب و افسردگی کمتر و بهبود کیفیت زندگی داشتند.

در سایت دکتر داریوش محمدی اورولوژیست و متخصص اورولوژی در جنت آباد ، اطلاعات بیشتر و آخرین اخبار مربوط به سلامت پروستات ، علائم التهاب پروستات و درمان التهاب پروستات را کسب کنید.

پرسش و پاسخ برای التهاب پروستات

گوشت های فراوری شده - نوشیدنی های انرژی زا - لبنیات پرچرب - چربی های اشباع و هیدروژنه - الکل
مطالعات بیشماری نشان داده اند که ورزش می تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و به مدیریت علائم بزرگی خوش خیم پروستات یا همان هایپرپلازی خوش خیم کمک کند.
افراد مبتلا به این بیماری باید ایزوفلاونوئیدها موجود در برخی مواد غذایی مانند: دانه سویا - عدس - شیر سویا - خشکبار - لوبیا و غیره را مصرف کنند. مصرف میوه‌ها و سبزی‌های سبز ، زرد ، نارنجی و قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی - سس گوجه فرنگی - توت فرنگی و غیره را افزایش دهند.
مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره شده است می توانند به همراه درمان های طبیعی دیگر مانند ورزش منظم - حفظ وزن - حفظ تعادل هورمون ها - مصرف مکمل های طبیعی - و محدود کردن محرک هایی مانند الکل و کافئین ، هم از سلامت پروستات و هم سلامت دستگاه ادراری شما پشتیبانی کنند. آووکادو - چای سبز - انار - ماهی سالمون و دیگر ماهی های چرب - گوجه فرنگی و ...
ریشه زنجبیل برای محتوای پتاسیم و منگنز ساخته شده است. پتاسیم برای حفظ گردش خون نرمال، عملکرد عصب و عضلات ضروری است. در حالیکه منگنز به جذب ویتامین ها و مواد معدنی مفید کمک می کند. زنجبیل حاوی ویتامین های آ، سی و ای، بتاکاروتن و روی می باشد که همگی از آنتی اکسیدان های قوی هستند که پروستات را از رادیکال های آزاد و مضر حفظ می کند. رادیکال های آزاد پیری بافت و رشد سرطان را تسریع می کنند.
در مطالعات مشاهده شد که مصرف بالاتر چای سیاه با افزایش احتمال ابتلاء به سرطان پروستات مرتبط می باشد. ارتباط مصرف قهوه با افزایش احتمال ابتلاء به سرطان پروستات معنی دار نبود.
نحوه محاسبه حجم پروستات