پروستات چیست؟

بیماری پروستات

بیماری پروستات مشکلی است که در میان مردان بالای ۶۰ یا ۴۰ سال رایج بوده و در موارد شدید می تواند منجر به فوت فرد شود. پروستات یک اندام کوچک در زیر مثانه است که وظیفه اصلی آن تولید منی و کنترل ادرار است. این عضو بدن حدود ۳۰ گرم وزن داشته و می تواند در صورت ایجاد بیماری، باعث بروز مشکلاتی در دستگاه ادراری مردان شود. با مراجعه به موقع به دکتر اورولوژ و دکتر اورولوژیست می توان تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. در ادامه برای معرفی بیشتر این عضو با ما همراه باشد.

خصوصیات پروستات چیست؟

پروستات اندامی کوچک و نرم است که در قسمت زیرین مثانه در دستگاه ادراری مردان وجود دارد. این اندام معمولا تقریباً به اندازه یک گردو یا یک توپ پینگ پنگ است. وزن آن حدود ۱ اونس یا در حدود ۳۰ گرم می باشد و اگر آن را لمس کنید، جنس نرمی دارد.

پروستات در عمق لگن، بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. با قرار دادن انگشت در قسمت راست روده و با کمی فشار دادن به سمت جلوی بدن، می توان غده پروستات را احساس کرد. مجرای ادرار، لوله ای که ادرار و منی را از بدن خارج می کند، از پروستات عبور می کند. از آنجا که پروستات این لوله را احاطه کرده است، مشکلات پروستات می تواند بر جریان ادرار تاثیر بگذارد. این اندام بخشی از آناتومی جنسی یا تولید مثل مردان است. قسمت های دیگر شامل آلت تناسلی، بیضه و کیسه بیضه می باشد.

علت بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟

پروستات چیست

وظایف پروستات چیست؟

پروستات برای زندگی ضروری نیست، اما برای باروری مهم است. در مورد عملکرد و وظایف این عضو بدن می توان گفت:

کمک به تولید منی: وظیفه اصلی پروستات را می توان مشارکت با مایع پروستات در منی دانست. طبق یک مقاله، پروستات به تولید بین ۲۰-۳۰٪ از کل حجم منی کمک می کند. باقیمانده این مقدار از وزیکولهای منی (۵۰-۶۵٪) و بیضه ها (۵٪) تشکیل می شود. مایعات پروستاتیک حاوی اجزایی است که اسپرم را به عنوان ماده ای ایده آل برای زندگی سلول های اسپرم، از جمله آنزیم ها، روی و اسید سیتریک، در اختیار دارد. یک آنزیم مهم در این اندام را می توان آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) است که به نازک شدن و مایع شدن منی کمک می کند.

بسته شدن مجرای ادرار هنگام انزال: در حین انزال، پروستات منقبض می شود و مایعات پروستات را به مجرای ادرار منقبض می کند. در اینجا، با سلولهای اسپرم و مایع حاصل از وزیکولهای منی مخلوط می شود و منی ایجاد می شود، سپس بدن آن را دفع می کند.

متابولیسم هورمون: پروستات برای عملکرد صحیح به آندروژن ها، هورمون های جنسی مردانه مانند تستوسترون، نیاز دارد. پروستات حاوی آنزیمی به نام ۵-آلفا ردوکتاز است که تستوسترون را به فرم فعال بیولوژیکی به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند. این هورمون برای رشد و عملکرد طبیعی پروستات مهم است.

تمرینات کگل برای پروستات

حتما بخوانید: سرطان پروستات

وظایف پروستات

بیماری پروستات چیست؟

بیماری پروستات می تواند در چند مورد ایجاد شود. مشکل پروستات اولیه یا BPH مشکلی است که در مردان مسن رایج بوده و در حالتی اتفاق می افتد که پروستات بزرگ شده باشد. در این حالت باید به دکتر ارولوژ مراجعه کرده و با توصیه های وی، روند درمان را شروع کنید. این درمان می تواند با دارو یا جراحی انجام شود.

سرطان پروستات بیماری دیگری است که به عنوان جدی ترین مشکل در افراد بالای ۶۰ سال بسیار رایج است و متاسفانه هر ساله با ابتلای بیش از ۲۳۰ هزار فرد، ۳۰ هزار مرد جان خود را بر اثر آن از دست می دهند. این بیماری می تواند با پیشروی کند یا تند باشد و درمان با اصلاح سبک زندگی، دارو و جراحی، کرایوتراپی یا درمان با سرمای شدید، رادیوتراپی، هورمون درمانی و شیمی درمانی انجام می شود.

بیماری پروستات

علائم بیماری پروستات چیست؟

شرایط و علائمی که می تواند بیانگر بیماری پروستات باشد، اغلب باعث مشکل در ادرار یا کنترل مثانه می گردد. این علائم همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کنترل ضعیف مثانه، از جمله مراجعه مکرر به حمام
  • فوریت ادرار، گاهی اوقات فقط با مقدار کمی ادرار
  • مشکل در شروع جریان ادرار، یا توقف و شروع جریان هنگام ادرار کردن
  • یک جریان ادرار ضعیف یا نازک
علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

مشکلات پروستات همچنین می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی، عفونت های دستگاه ادراری، سنگ مثانه یا در موارد شدید، نارسایی کلیه شود.

اگر شخصی به هیچ وجه قادر به ادرار کردن نیست، باید فوراً به پزشک مراجعه کند. همچنین در صورت مشاهده علائم زیر، فرد باید به پزشک خود مراجعه کند:

• درد هنگام ادرار یا بعد از انزال
  • درد در آلت تناسلی، کیسه بیضه یا ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد
  • خون در ادرار
  • ناراحتی شدید در شکم
  • جریان ادرار ضعیف یا عدم خارج شدن کامل در پایان ادرار کردن
  • تب ، لرز ، یا بدن درد
  • مشکل در کنترل مثانه ، مانند توقف یا تاخیر در ادرار
  • عدم تخلیه کامل مثانه
  • ادرار با بو یا رنگ غیر معمول

علائم بیماری پروستات

درمان بیماری پروستات

برای درمان بیماری پروستات باید به دکتر اورولوژ یا متخصص ارولوژی مراجعه کنید. ارولوژ کسی است که علم اورولوژی را مطالعه کرده است. علم ارولوژی به درمان بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری مردان و زنان کمک می کند. دکتر ارولوژیست کسی است که علاوه بر اینکه به عنوان متخصص کلیه شناخته می شود، می تواند بیماری های دستگاه مثانه از جمله بیماری پروستات را تشخیص دهد.

در سایر مقالات این سایت در مورد مطالب زیر مطالعه کنید:

سرطان پروستات

کیست پروستات چیست – سنگ پروستات چیست – کار پروستات چیست – علت پروستات چیست – پیشگیری از پروستات – ورم پروستات چیست – درمان پروستات چیست – عمل پروستات چیست – Mrs پروستات چیست – سرطان پروستات چیست – سونوگرافی پروستات چیست – شکل پروستات چیست – اندازه طبیعی پروستات چیست – پروستات چیست و درمان آن – عوارض پروستات چیست – التهاب پروستات چیست – علائم پروستات چیست – التهاب پروستات چیست – …

پروستات در باروری نقش به سزایی دارد. اگر دچار اختلال جنسی و مشکلاتی در دفع ادرار و کنترل آن هستید، باید به متخصص اورولوژی و مجاری ادراری مراجعه کنید. با مراجعه و یا ارتباط با مشاوران اورولوژی مرکز درمانی دکتر داریوش محمدی که یکی از پزشکان اورولوژیست خوب در جنت آباد تهران است، می توانید از خدمات بی نظیر این مرکز بهره مند شوید.