علت بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟

بزرگی پروستات در جوانی

در تعاریف علم اورولوژی (ارولوژی)، پروستات یک غده کوچک است که تقریباً به شکل و اندازه یک گردو است. درست در زیر مثانه، در مقابل رکتوم قرار دارد. پروستات بخشی از دستگاه تولید مثل مردان است. این عضو بدن، مایعی را تولید می کند که با اسپرم ترکیب شده و منی تولید می کند. پروستات لوله حامل ادرار از مثانه (مجرای ادرار) را احاطه کرده است. اکثر مردان در طول حیات خود با بیماری های مرتبط با پروستات از جمله، بزرگ شدن پروستات درگیر می شوند.

اورولوژیست (ارولوژیست) ها بیان می کنند که در بدو تولد، غده پروستات ریز است. هنگامی که سطح تستوسترون در دوران بلوغ افزایش می یابد، پروستات به سرعت رشد می کند. در 20 سالگی اندازه آن دو برابر می شود.

رشد برای دو دهه بعد از آن کند می شود و پروستات معمولاً برای سال های زیادی مشکلی ایجاد نمی کند. کمتر از 10٪ مردان 30 ساله دارای مشکل بزرگ شدن پروستات هستند. وقتی مردان به 40 سالگی می رسند، پروستات جهش رشد دوم را تجربه می کند. نیمی از مردان تا رسیدن به سن 60 سالگی درگیر با بزرگ شدن پروستات هستند و تا 85 سالگی 90٪ مردان به عارضه بزرگ شدن پروستات دچار هستند.

حتما بخوانید: اندازه طبیعی پروستات چند میلیمتر است؟

پروستات بزرگ

بیماری خوش خیم بزرگ شدن پروستات

پروستات، خوب یا بد، تنها بخشی از سیستم تولید مثل شماست که با افزایش سن، احتمالاً به دلیل هورمون جنسی مردانه تستوسترون، به رشد خود ادامه می دهد. بسیاری از مردان هنگام ورود به دهه های 50 و 60 به یک بیماری، به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH مبتلا می شوند.

با بزرگ شدن پروستات، این عضو ممکن است به بافته های اطراف حمله کرده و باعث تحت فشار قرار گرفتن مجرای ادرار، مثانه و مشکلات ادراری بشود. در موارد شدید، پروستات ممکن است مجرای ادرار را مسدود کند و باعث احتباس ادرار شود. گزینه های درمانی زیادی برای این بیماری وجود دارد. از تغییر سبک زندگی گرفته تا دارو و جراحی.

در زمان مواجهه با مشکل بزرگ شدن پروستات، دکتر اورولوژ (دکتر ارولوژ) و متخصص اورولوژی (متخصص ارولوژی) بهترین گزینه برای گرفتن مشاوره و کمک می باشند.

برای التهاب پروستات چه بخوریم ؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات به عنوان هایپرتروفی خوش خیم پروستات نیز شناخته می شود. BPH باعث سرطان پروستات نمی شود و بر توانایی برای تولید مثل تأثیر نمی گذارد. همچنین مشکلات نعوظ نیز ایجاد نمی کند. هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) به طور کلی در مردان بالای 50 سال شایع بوده و در کودکی بسیار نادر است. در تحقیقات تا به امروز، کمتر از پنج مورد زیر 18 سال گزارش شده است.

چه عواملی باعث BPH در جوانی و میانسالی می شود؟

اورولوژ (ارولوژ)ها مطمئن نیستند که دلیل بزرگ شدن پروستات دقیقاً چیست. برخی فکر می کنند که این موضوع ممکن است به تغییرات هورمونی طبیعی مرتبط با افزایش سن بستگی داشته باشد.
اتیولوژی مولکولی دقیق BPE / BPH پیچیده بوده و کم بررسی و درک شده است. با این حال چندین عامل خطر برای ایجاد BPE / BPH و LUTS شناسایی شده است. این موارد شامل سن، ژنتیک، هورمون ها، فاکتورهای رشد، التهاب و عوامل سبک زندگی هستند.

عامل سن و ژنتیک

سن خود عامل اصلی خطر برای BPE / BPH و LUTS است. روند پیری شامل تغییر در میتوژنز سلولی و هموستاز هورمونی در غده پروستات است که بعداً منجر به انحراف کروموزومی و آپوپتوز می شود. پیری همچنین با التهاب و بیماری ریز عروقی همراه است، که ایسکمی و استرس اکسیداتیو را تحریک می کند و یک محیط مساعد برای BPH فراهم می کند.

طی چند سال گذشته یک پیوند ژنتیکی برای BPH بالینی در مردان زیر 60 سال مورد بررسی قرار گرفته است. شواهد نشان می دهد که بزرگ شدن پروستات یک بیماری ارثی است. علاوه بر این، گفته می شود که عامل ژنتیکی 72٪ افزایش خطر ابتلا به LUTS متوسط یا شدید در مردان مسن را تشکیل می دهد.

حتما بخوانید: علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

بزرگ شدن پروستات در جوانی

علائم بیماری بزرگ شدن پروستات یا BPH

بزرگ شدن پروستات می تواند ادرار را دشوارتر کند. برخی از مردانی که بزرگی پروستات دارند، علائمی ندارند. با این حال، حدود یک چهارم کل مردان، برخی از مشکلات ادرار را گزارش می کنند. در ابتدا، علائم ممکن است خفیف باشد زیرا عضله مثانه قادر است فشار ناشی از بزرگ شدن پروستات بر روی مجرای ادرار را جبران کند.

علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

فشار پروستات در زمان بزرگ شدن پروستات، بر روی مجرای ادرار باعث قطع جریان یا ضعیف شدن ادرار می شود. علائم دیگر عبارتند از:

• مشکل در زمان شروع ادرار کردن
  • ادامه دریبل بعد از ادرار کردن
  • احساس این که مثانه خود را کاملا تخلیه نکرده اید

شدت این مشکلات به میزان فشار بزرگ شدن پروستات، بر مجرای ادرار بستگی دارد.

مجموعه دیگری از علائم زمانی اتفاق می افتد که ادرار جمع شده در مثانه باعث تحریک شود. این علائم عبارتند از:

• ادرار دردناک
  • نیاز مکرر به تخلیه مثانه، به خصوص در شب
  • احساس اضطرار که با احساس دفع ادرار همراه است
  • از دست دادن کنترل مثانه (بی اختیاری)

در صورت تخلیه کامل مثانه، عوارض بالقوه جدی ایجاد می شود. ادراری که از مثانه خارج نشود می تواند منجر به رشد باکتری شود که می تواند باعث عفونت های مکرر دستگاه ادراری شود.

همچنین، به دلیل تجمع بقایا و مواد شیمیایی، سنگ های ادراری می توانند در مثانه ایجاد شوند. رگ های خونی شکسته، اغلب به دلیل پارگی یا بزرگ شدن رگ های سطح داخلی پروستات می توانند باعث خون در ادرار شوند. خون در ادرار همچنین می تواند در اثر کشش ناگهانی دیواره مثانه ایجاد شود. در صورت عدم درمان، ادرار موجود در مثانه می تواند به داخل کلیه ها برگردد، که با گذشت زمان باعث نارسایی کلیه می شود. در این موارد بدون وقفه باید به متخصص کلیه مراجعه بشود.

حتما بخوانید: پروستات چیست؟

بزرگی پروستات

تشخیص بیماری بزرگ شدن پروستات (BPH)

پزشک شما سوالاتی می کند تا شدت علائم ادراری شما را ارزیابی کند. پزشک اورولوژ معاینه رکتال دیجیتال را انجام می دهد تا اندازه، شکل و قوام غده پروستات را بررسی کند. معمولاً نمونه ادرار شما از نظر خون یا شواهد عفونت بررسی می شود.

گاهی اوقات، پزشک متخصص اورولوژی ممکن است آزمایشاتی مانند سونوگرافی را برای اندازه گیری میزان ادرار در مثانه یا سیتوسکوپی، که در آن یک لوله روشن از طریق آلت تناسلی به مثانه وارد می شود، تجویز کند. برای ارزیابی عضلات و اعصاب مثانه نیز آزمایشات ویژه ای انجام می شود، خصوصاً اگر در نشت ادرار مشکل دارید.

اندازه طبیعی پروستات چند میلیمتر است؟

پزشک متخصص اورولوژی می تواند BPH را با پرسیدن سوالاتی در مورد علائم و سلامت گذشته و انجام معاینه بدنی تشخیص دهد. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایش ادرار و معاینه دیجیتال مقعد باشد. که به شما اجازه می دهد پزشک اورولوژ اندازه پروستات شما را بررسی کند. در بعضی موارد، آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) برای کمک به رد سرطان پروستات انجام می شود. (سرطان پروستات و BPH به هم ربطی ندارند، اما می توانند برخی از علائم مشابه را ایجاد کنند.)

پزشک متخصص اورولوژی ممکن است از شما بپرسد که چه مدت است علائم BPH دارید، شدت آن چقدر است و چقدر روی زندگی شما تأثیر می گذارد. اگر علائم بزرگ شدن پروستات شما خفیف تا متوسط است و شما را خیلی آزار نمی دهد، درمان خانگی ممکن است تمام مواردی باشد که برای کمک به کنترل آنها لازم است. پزشک ارولوژ شما ممکن است بخواهد مرتباً علائم شما را بررسی کند و از عدم بروز سایر مشکلات اطمینان حاصل کند.

درمان بیماری BPH

اگرچه درمان خانگی نمی تواند از بزرگ شدن پروستات شما جلوگیری کند، اما می تواند به کاهش یا کنترل علائم کمک کند. در اینجا برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید لیست شده است که می تواند به کاهش علائم شما کمک کند:

• “ادرار کردن مضاعف” را تمرین کنید. تا جایی که می توانید ادرار کنید، چند لحظه آرام باشید و دوباره ادرار کنید.
  • از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید. آنها بدن شما را به دفع مایعات وادار می کنند و باعث می شود که ادرار بیشتری داشته باشید.
  • در صورت امکان از مصرف داروهایی که باعث دفع ادرار می شود، مانند داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه، داروهای ضد احتقان (از جمله اسپری های بینی) و قرص های آلرژی خودداری کنید. در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

اگر درمان خانگی کمکی نکرد، BPH با دارو قابل درمان است. دارو می تواند علائم را کاهش دهد، اما بندرت از بین می رود. در صورت قطع مصرف دارو، علائم برمی گردند.

اگر علائم شما شدید باشد، پزشک ارولوژیست ممکن است جراحی برای برداشتن بخشی از پروستات شما را پیشنهاد کند. اما در تعداد کمی از مردان علائم یا سایر مشکلات در حدی شدید است که نیاز به جراحی دارند.

نحوه محاسبه حجم پروستات

حتما بخوانید: سرطان پروستات

درمان بزرگی پروستات

مدت زمان پیش بینی شده

علائم ناشی از بزرگ شدن پروستات همیشه به طور مستقیم به اندازه غده مربوط نمی شوند. بسیاری از مردان با بزرگ شدن پروستات هیچ علائمی ندارند. در برخی دیگر از مردان، علائم خفیف است و به آرامی وخیم تر می شوند، ولی هرگز با مشکلات جدی مواجه نمی شوند. تقریباً یک سوم مردان دارای مشکل بزرگ شدن پروستات، علائمی دارند که همچنان بدتر می شود و نیاز به درمان دارد.

آیا می توان از BPH جلوگیری کرد؟

اگرچه نمی توانید از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کنید، اما می توانید برای کاهش علائم خود اقداماتی انجام دهید:

• مصرف مایعات، به ویژه نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین را در عصر محدود کنید. کاهش این موارد به شما کمک می کند تا تعداد دفعات ادرار در طول شب را به حداقل برسانید. (همچنین، نوشیدن بیش از حد الکل ممکن است مثانه یا پروستات را تحریک کند.)
  • از دکتر اورولوژ خود بپرسید آیا می توانید واسطه هایی را که باعث تشدید مشکل می شوند تغییر دهید یا از بین ببرید. این داروها شامل آنتی هیستامین ها، داروهای ادرار آور، ضد احتقان ها، ضد اسپاسم، آرام بخش ها و انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی است. این موارد می توانند عضله مثانه را ضعیف کرده یا دهانه پروستات را باریک کنند.
  • از هر فرصتی برای استفاده از سرویس بهداشتی استفاده کنید و به خود فرصت کافی دهید تا مثانه خود را کاملا تخلیه کنید.

نمی توانید از بروز BPH یا مشکلات ادراری که ممکن است ایجاد کند، جلوگیری کنید. برخی افراد معتقدند که انزال منظم به جلوگیری از بزرگ شدن پروستات کمک می کند. اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که انزال کمک کند.

در مواردی که با مشکل بزرگ شدن پروستات درگیر می شوید، مراجعه و مشاوره با یک دکتر اورولوژ و متخصص کلیه می تواند کمک زیادی بکند. دکتر داریوش محمدی اورولوژیست و بهترین متخصص اورولوژی در جنت آباد می باشد که در این زمینه سال ها تجربه درمان بیماران را دارد.