سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات از جمله سرطان های شایع در بین مردان بوده که به آهستگی علائم آن نمایان شده که البته اگر در زمان مناسبی توسط متخصص اورولوژی تشخیص داده شود می ‌توان از تشدید آن جلوگیری نمود و قبل از اینکه به دیگر اندام ها آسیب برساند مورد درمان واقع شود. با این حال مردان به محض مشاهده هر کدام از علائمی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، بهتر است با متخصصین ما در ارتباط باشد.

سرطان پروستات چیست؟

پروستات به طور کلی غده ای است که در زیر مثانه مردان قرار داشته و به اندازه یک گردو می‌ باشد که وظیفه مهم آن تولید ترشحات منی است. با این حال لازم است بدانید که در بیشتر مواقع مردان در پروستات خود سلول های سرطانی داشته که معمولاً به آرامی این سرطان رشد کرده و در ابتدا ممکن است آسیب جدی وارد نکند اما بعضی اوقات به یک سرطان تهاجمی تبدیل شده و در صورت عدم مراجعه زودهنگام به سرعت در کل بدن پخش می شود. اگرچه به طور کلی این سرطان رشد آهسته داشته اما با وجود این که غده پروستات در بسیاری از مردان دارای سلول های سرطانی است در بسیاری اوقات ممکن است موجب مرگ و میر افراد در سنین بالا شود که البته گاهی اوقات این مرگ و میر به دلیل کهولت سن بوده و نه به خاطر این سرطان. طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۳۰ درصد از مردان ۵۰ ساله به این سرطان مبتلا می شوند اما در بیشتر مواقع این سلول ها سر جای خود مانده و پخش نمی شوند که در این صورت هیچ مشکلی رخ نخواهد داد. اما در صورتی که سلول ها به نقطه های دیگر غده پروستات بروند سرطان آغاز شده که بسته به شماره این سلول ها، درجات این بیماری نیز متفاوت می باشد.

علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات

علتهای ابتلا به پروستات

باتوجه به اینکه گفته شد آقایان زیادی به سرطان پروستات مبتلا می شوند شاید برای شما هم سوال پیش آمده است که مهمترین علت ابتلا به این سرطان چه می باشد؟ به طور کلی باید بدانید اگر چه دلایل ابتلا به این بیماری ناشناخته است اما عواملی وجود داشته که خطر ابتلا به آن را بالا می برد که یکی از مهم‌ ترین آنها افزایش سن است. همانطور که مشاهده می کنید اکثر آقایانی که به سرطان پروستات مبتلا می شوند در سنین پیری قرار دارند. دیگر علت ابتلا به این بیماری ژنتیک و سابقه خانوادگی بوده به طوری که اگر پدر یا برادر شما در سنین زیر ۶۰ سال به این بیماری مبتلا شود امکان ابتلای شما به سرطان غدن پروستات نیز افزایش پیدا می ‌کند. همچنین جالب است بدانید طبق مطالعات انجام شده این نوع سرطان در انسان های ساکن قاره آفریقا شایع تر از قاره آسیا بوده و با این حال می توان گفت علت ابتلا به این سرطان، به نژاد افراد نیز بستگی دارد. رژیم غذایی دیگر گزینه ای است که خطر ابتلا به این بیماری را بالا می برد، به طوری که اگر افراد از رژیم های غذایی حاوی چربی بالا که در آن میوه و سبزی کم باشد استفاده کنند خطر ابتلا به این سرطان در آنها افزایش پیدا خواهد نمود.

اندازه طبیعی پروستات چند میلیمتر است؟

علتهای ابتلا به پروستات

علائم سرطان پروستات

حال وقتی فردی به سرطان مبتلا شد مهمترین علائمی که ممکن است با آن مواجه شود تکرار ادرار می باشد به خصوص چنین افرادی در ساعت خواب شبانگاهی چندین بار نیاز به رفتن به دستشویی خواهند داشت. دشوار بودن شروع و پایان ادرار نیز دیگر علامت سرطان پروستات می باشد. همچنین وجود خون در ادرار یا مایع منی، احساس درد و سوزش هنگام ادرار یا نعوظ و ضعف اختلال سیستم ادراری از دیگر علائم این بیماری است.

حتما بخوانید: پروستات چیست؟

تشخیص زودهنگام پروستات

با توجه به آنچه گفته شد چنانچه هر کدام از این علائم را مشاهده کردید بهتر است سریعاً به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید زیرا اگر تست های غربالگری انجام شود امکان تشخیص زودهنگام این سرطان وجود دارد. اما به طور کلی شما برای انجام این غربالگری ها باید با دکتر اورولوژ خود مشورت کرده تا شما را در این خصوص راهنمایی کند.

تشخیص زودهنگام پروستات

روش های درمان سرطان پروستات

پس از اینکه توسط متخصص ارولوژی سرطان پروستات تشخیص داده شد باید به فکر درمان آن بود. به طور کلی باید بدانید که امروزه روش های مختلفی توسط متخصص کلیه برای درمان این بیماری وجود داشته که شامل جراحی سرطان غده پروستات، پرتودرمانی، هورمون درمانی این سرطان، شیمی درمانی، بیولوژیک، درمانی بیس فسفونات درمانی و کرایوتراپی می باشد. دقت داشته باشید که هر کدام از این درمان ها بسته به نظر دکتر ارولوژ ممکن است انجام شود.

علت بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟

اگر مشتاق هستید که در مورد مطالب زیر اطلاعاتی کسب کنید، حتما مقالات این سایت را دنبال نمایید:

علت سرطان پروستات – پیشگیری از سرطان پروستات – علائم سرطان پروستات در زنان – احتمال مرگ در سرطان پروستات – درمان گیاهی سرطان پروستات – سرطان پروستات و کمردرد – تشخیص سرطان پروستات – سرطان پروستات در جوانان – علائم سرطان پروستات پیشرفته – سرطان پروستات چه علائمی دارد …

دکتر داریوش محمدی اورولوژیست از بهترین متخصصان دستگاه تناسلی مردان در جنت آباد تهران است. اگر علائمی از بیماری سرطان پروستات را دارید و یا اینکه می خواهید از این بیماری پیشگیری کنید قبل از آنکه به دیگر اندام ها آسیب وارد کند باید به دکتر ارولوژیست مراجعه کنید تا با انجام تست های غربالگری و آزمایش های مرتبط، درمان و پیشگیری های متناسب را برای این بیماری آغاز کند.

طراحی سایت و سئو توسط اینتن