کیست کلیه چیست؟

کیست کلیه

کیست های کلیه شایعترین توده های کلیوی هستند. اکثریت کیست های کلیه ساده و فاقد نشانه های بدخیمی بوده و بی علامت هستند و بطور اتفاقی در سونوگرافی یا سی تی اسکن توسط متخصص کلیه یا دکتر اورولوژ کشف می گردند. در ۵۰٪ افراد بالای ۵۰ سال کیست در کلیه ها وجود دارد. کیست ساده و بدون علامت اقدام خاصی نیاز ندارد مگر اینکه بتدریج سایز کیست افزایش یابد یا اثر فشاری روی احشاء مجاور داشته باشد یا اینکه موجب فشار روی سیستم ادراری و موجب ایجاد درد شود. درمان کیست های کلیه از طریق تخلیه با هدایت سونوگرافی یا برداشتن جدار کیست از طریق لاپاروسکوپی می باشد. تکنیک لاپاروسکوپی موفقیت بیشتری داشته و عود کمتری مشاهده می شود.

کیست کلیه یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده مربوط به سیستم کلیوی انسان است. این عارضه به دلایل مختلفی رخ داده و از دید آسیب شناسی، به اشکال مختلفی مشاهده خواهد شد. انواع مختلف کیست کلیه دارای علائم متفاوتی بوده و در شرایط بحرانی احتیاج به درمان های سریع و جدی توسط متخصص اورولوژی یا اورولوژیست خواهد داشت. به منظور اطلاع و کسب آگاهی بیشتر از دلایل، علائم و درمان های کیست کلیه با ما همراه باشید.

سیستم کلیه در انسان

کلیه و مجاری دفع ادرار یکی از ارگان های مهم و حیاتی با وظایف فیزیولوژیک بسیار زیاد است. تصفیه، بازجذب، ترشح، ساخت ادرار، ترشح برخی از هورمون ها، تنظیم فشار خون و میزان مایعات بدن از مهمترین وظایف کلیه ها در انسان به شمار می آیند. متاسفانه کیست کلیه یکی از بیماری ها و عارضه های شایع ایجاد کننده اختلال در عملکرد فیزیولوژیک کلیه ها است.

با درد سنگ کلیه (رنال کولیک) چکار کنیم؟

حتما بخوانید: آیا کیست کلیه درمان دارد؟

سیستم کلیه در انسان

کیست کلیه

کیست به کیسه های پر از آب و مایعات گفته می شود که در داخل و یا سطح کلیه ها ایجاد شده و در صورت رشد بیش از حد، منجر به بروز اختلالات کلیوی خواهند شد. مطالعات مختلف در این زمینه نشان داده است که بیشتر کیست های کلیوی، بدون خطر بوده و به آسانی درمان خواهند شد. مراجعه زودهنگام به پزشک ارولوژ در صورت بروز علائم جدی و تشدید شونده اهمیت بسیار زیادی داشته و از پیشرفت آسیب های ناشی از این عارضه پیشگیری خواهد نمود.

حتما بخوانید: سرطان کلیه (عوامل خطر و پیشگیری از آن)

دلایل شکل گیری کیست کلیه

• دلایل ایدیوپاتیک
  • انسداد توبول های جمع کننده مرکزی به دلایل مختلف
  • عوامل و اختلالات ژنتیکی
  • کاهش جریان خون در نفرون های کلیوی

علائم و نشانه های کیست کلیه

معمولا کیست های کلیوی در مراحل اولیه بدون علامت بوده و مشکل جدی ایجاد نخواهند نمود. علائم اصلی این عارضه به دنبال پیشرفت آن بروز نموده و معمولا به شکل موارد زیر مشاهده خواهد شد:

• احساس درد خفیف تا شدید در فضای بین دنده ها و لگن
  • حساسیت به لمس ناحیه لگن
  • احساس تب، درد، بیحالی و گاهی لرز در صورت عفونی شدن کیست های داخل کلیه
  • افزایش فشار خون
بهترین متخصص کلیه در تهران

نشانه های کیست کلیه

انواع مختلف کیست کلیه چیست؟

از نظر پاتولوژیک، کیست های کلیه به سه شکل مشاهده خواهند شد که عبارت اند از:

• کیست های ساده کلیوی

کیست های ساده کلیوی یکی از انواع کم خطر و بدون عارضه کیست کلیه بوده و بیشتر در افراد میانسال مشاهده خواهند شد. این نوع از کیست های کلیوی ظاهری ساده داشته، بدون برآمدگی های ریز و درشت و عاری از مایعات عفونی، آبکی و خونی خواهند بود.

• کیست های متعدد کلیوی

این نوع از کیست های کلیوی نسبت به انواع دیگر آن پیشرفته تر بوده و ریسک ابتلا به دیالیز و مشکلات ناشی از آن را افزایش خواهد داد. این نوع از کیست کلیه معمولا به دلایل ژنتیکی ایجاد شده و با مراجعه به موقع به دکتر اورولوژ قابل درمان خواهد بود.

• کیست های مخلوط کلیوی

یکی از انواع بسیار خطرناک کیست های کلیوی، کیست های مخلوط هستند. این نوع از کیست های کلیوی دارای دیواره های فراوانی بوده و احتمالا ابتلا به تومورهای کلیوی را افزایش خواهند داد. توصیه می شود در صورت مشاهده علائم و تشخیص زودهنگام این نوع از کیست های کلیوی، نسبت به درمان سریع اقدام نموده و از پیشرفت بیماری ممانعت نمایید.

تشخیص انواع مختلف کیست های کلیوی

همانطور که پیشتر نیز گفته شد تشخیص زودهنگام کیست کلیه توسط متخصص اورولوژی اهمیت بسیار زیادی داشته و از پیشرفت عارضه پیشگیری خواهد نمود. متاسفانه یکی از دلایل پیشرفت و ایجاد عوارض ناشی از کیست کلیه، تشخیص دیرهنگام و کاملا تصادفی آن به دلایل دیگر توسط اورولوژ است. به شکل سه راه اصلی به منظور تشخیص انواع کیست کلیه عبارت اند از:

درد پهلو و کلیه در کرونا

سونوگرافی: سونوگرافی یکی از راه های ساده، سریع و بی خطر به منظور تشخیص کیست های کلیوی در تمامی مراکز درمانی توسط متخصص ارولوژ است. این روش، کمترین خطر را داشته و از قدرت تشخیص بالایی برخوردار است.

سی تی اسکن: این روش از قدرت تشخیص نسبتا بالاتری نسبت به سونوگرافی برخوردار بوده و به دو شکل بدون تزریق حاجب و یا با استفاده از تزریق حاجب انجام خواهد شد.

ام.آر.آی: این روش تشخیصی یکی از پیشرفته ترین روش های پزشکی در این زمینه بوده و از قدرت تشخیص بسیار بالایی برخوردار می باشد. این روش معمولا به منظور تشخیص کیست و تومورهای کلیوی توسط دکتر اورولوژیست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: متخصص کلیه کیست؟

تشخیص کیست کلیه

درمان کیست های کلیوی

درمان های مربوط به کیست های کلیوی بستگی به شدت بروز عارضه داشته و عبارت اند از:

درمان های دارویی

درمان های اسکلروتراپی (تخلیه مایعات داخل کیست)

درمان های جراحی (برداشتن کامل کیست) توسط متخصص کلیه

اگر دچار بیماری کیست کلیه شده اید با مراجعه به متخصص ارولوژ از بروز مشکلات شدیدتر جلوگیری کنید. دکتر داریوش محمدی اورولوژیست، بهترین متخصص کلیه در جنت آباد تهران که با جدیدترین شیوه های تشخیص کیست کلیه بیماری شما را در کمترین زمان ممکن، تشخیص می دهد. با مراجعه به مرکز درمانی کلیه و مجاری ادراری دکتر محمدی با توجه به نوع بیماری درمان را شروع کرده و مانع از پیشرفت آن می شود.

سرطان کلیه: عوامل خطر و پیشگیری از آن