تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟

محل بروز علائم تبخال تناسلی

در صورتی که فردی به تبخال تناسلی مبتلا شود، این مشکل موجب خجالت، عصبانیت و یا شرمندگی او خواهد شد. حتی ممکن است فردی تصور کند که همسرش این عفونت را به او منتقل کرده است، بنابراین نسبت به او خشمگین و یا مشکوک خواهد شود. در صورتی که فردی احساس کند به این بیماری مبتلا شده است، باید خیلی فوری به متخصص اورولوژی مراجعه نماید. دکتر اورولوژیست با تجویز دارو کمک می‌کند تا از عوارض زخم تبخال تناسلی پیشگیری شود.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی از بیماری‌های شایع و مقاربتی می باشد که در زنان و مردان بروز پیدا می‌کند. این عارضه با نام هرپس ‌تناسلی نیز معروف است و شامل خارش، درد و زخم در ناحیه تناسلی می باشد. البته ممکن است برخی از افراد هیچ کدام از این نشانه ها را نداشته باشند. با وجودی که در اثر این تبخال ممکن است هیچ یک از نشانه ها و زخم های قابل مشاهده را نداشته باشد، احتمال واگیر بودن را دارد. از طریق مصرف دارو ها می توان علائم بیماری را تسکین داده و خطر انتقال آن به دیگران را کمتر کرد. برای پیشگیری از انتقال این ویروس کاندوم گزینه مناسبی است. خودداری از فعالیت جنسی یا محدود کردن تماس جنسی به تنها یک نفر که آلودگی ندارد از جمله راه ها و پیشنهاد های پیشگیری از ابتلا به هرپس تناسلی می باشد.

درمان زگیل تناسلی

علائم تبخال تناسلی

از جمله علائم تبخال تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برجستگی ‌های قرمز کوچک، تاول‌ های سفید کوچک که ممکن است چند روز بعد پیدا شوند.
  • دمل‌ هایی که با بهبود یافتن زخم‌ ها به وجود می آیند.
  • درد یا خارش که طی ۲ تا ۱۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض شریک جنسی آلوده شروع می شود.
  • زخم ‌هایی که با پاره شدن تاول‌ها ایجاد شده و از آنها خون یا چرک بیرون می زند.

حتما بخوانید: تبخال تناسلی

زخم های تبخال در دستگاه تناسلی چگونه هستند؟

زخم تبخال های تناسلی موجب درد و سوزش در زمان ادرار خواهند شد. همچنین احتمال دارد تا زمانی که عفونت از بین برود، حساسیت در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد. ممکن است فرد در این بیماری دچار علائم نشانه هایی مثل آنفولانزا، سردرد، درد عضلانی، تب، تورم غدد لنفاوی در کشاله ران شود.‌

البته ممکن است بسیاری از افراد به این ویروس دچار باشند، ولی از آن اطلاعی نداشته باشند. چون هیچکدام از نشانه ها و علائم را مشاهده نمی کنند و یا این علائم و نشانه ها در آن ها بسیار خفیف خواهد بود.

زخم های تبخال در دستگاه تناسلی

محل بروز علائم تبخال تناسلی در زنان و مردان

زخم ها در محل هایی از بدن که دچار عفونت شده‌اند، به وجود می‌آیند. عفونت از طریق لمس کردن و مالیدن یا خاراندن ناحیه دیگری از بدن مثل چشم ها منتقل می شود.

تبخال تناسلی

در زنان و مردان زخم ها در نواحی مختلفی مثل نشیمن گاه، دهان و مقعد ایجاد می شوند. این زخم ها در زنان در ناحیه واژن، دهانه رحم و نواحی خارجی اندام تناسلی به وجود می آیند و در مردان در نواحی آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران‌ ها و مجرای ادرار بروز پیدا می کنند.

در هر فردی زگیل تناسلی متفاوت خواهد بود. این علائم و نشانه ها احتمال دارد برای سال ها عود کرده و از بین بروند و حتی ممکن است مجدداً بروز پیدا کنند. در برخی از افراد تا سال امکان وجود این عفونت وجود دارد و در برخی دیگر از افراد تبخال تناسلی با گذشت زمان کاهش پیدا می کند.

تبخال تناسلی

درمان تبخال تناسلی

زخم تبخال تناسلی در اثر دو نوع عفونت ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آید. که این دو عفونت شامل دو نوع HSV-1 و HSV-2 می باشد.

با مراجعه به دکتر اورولوژ یا متخصص کلیه می توان برای درمان تبخال تناسلی اقدام کرد.‌ ارولوژ با تجویز داروهای ضد ویروس نسخه ای به درمان این بیماری کمک می کند. این داروها موجب بهبود سریع‌تر زخم‌ ها در طول شیوع اولیه خواهند شد و تعداد دفعات بروز تبخال را کاهش می دهند. همچنین با مصرف این داروها شدت و مدت علائم را در شیوع مکرر تبخال تناسلی کاهش می دهد. همچنین با مصرف داروهایی که دکتر ارولوژ تجویز کرده است احتمال انتقال ویروس تبخال تناسلی به شخص دیگر کمتر خواهد شد.

میوه هایی که در بهبود ناتوانی جنسی کمک کننده هستند

برخی از داروهای ضد ویروس که برای درمان تبخال تناسلی تجویز می شوند، عبارت اند از:

آسیکلوویر (Zovirax)
فامسیکلوویر (Famvir)
والاسیکلوویر (Valtrex)
ممکن است دکتر ارولوژیست مصرف این داروها را فقط در زمان داشتن علائم تبخال در دستگاه تناسلی توصیه کند و برای برخی از افراد که هیچ کدام از علائم را ندارند، یک داروی خاص به صورت مصرف روزانه تجویز می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقالات این سایت را با موضوعات زیر دنبال کنید:

راههای انتقال تبخال تناسلی چیست – انتقال تبخال تناسلی از استخر – آیا تبخال تناسلی خطرناک است – تبخال تناسلی از چه راهی منتقل میشود؟ – از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم – تبخال تناسلی و ازدواج – تبخال تناسلی در افراد مجرد – تبخال تناسلی چند روز طول میکشد – درمان سریع تبخال تناسلی – ایا تبخال تناسلی باعث سرطان میشود – شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان …

اگر به بیماری تبخال تناسلی مبتلا شدید و می خواهید درمان شوید و یا نیاز به مشاوره برای پیشگیری دارید، به متخصص اورولوژ مراجعه کرده تا به سرعت بیماری را تشخیص داده و با تجویزهای مناسب دوره درمان را شروع کند. با مراجعه به کلینیک درمانی دکتر داریوش محمدی متخصص کلیه و ارولوژ در جنت آباد می توانید از خدمات درمانی و مشاوره ای آن استفاده کنید.

واکسن گارداسیل