تومورهای سیستم اداری تناسلی

تومورهای کلیه

سن شایع این تومورها ۵۰ تا۷۰ سالگی است ومردها را بیشتر از خانمها گرفتار میکنداز عوامل موثردر تشکیل این تومورها میتوان از سیگار ؛فشارخون بالا؛چاقی؛قرارگرفتن در معرض ترکیبات سرب و…میتوان نام برد.

علائم شایع تومورهای کلیه شامل وجود خون در ادرار ؛دردپهلوها؛لمس توده در شکم ؛

تورم پاها؛بی اشتهایی؛کاهش وزن

تشخیص

درمان

در اکثر موارد جراحی با خارج کردن بخشی از کلیه که حاوی تومور میباشد یا خارج کردن کامل کلیه گرفتار با توجه به اندازه تومور اساس درمان را تشکیل میدهد شیمی درمانی ؛رادیوتراپی ؛ایمونوتراپی اکثرا نقش کمکی دارند.

توموهای بیضه

این تومورها بیشتر در سنین جوانی ۲۰تا ۴۰ سالگی رخ میدهند.از عوامل موثر در ایجاد انها وجود بیضه نزول نکرده ؛سابقه فامیلی ؛و سابقه تومور بیضه در سمت مقابل میباشد.

شایعترین علامت  ان لمس توده بدون درد در بیضه است .احساس سنگینی در بیضه ؛درد؛تجمع مایع اطراف بیضه؛ ناباروری؛بزرگی سینه ها  و در مراحل پیشرفته بی اشتهایی و کاهش وزن.

تشخیص اغلب توسط خود بیمار با لمس توده در بیضه داده میشود و با معاینه توسط ارولوژیست و انجام سونوگرافی تایید میگردد. انجام ازمایشات اولیه مخصوصا اندازه گیری تومور مرکرها BHCG”AFP’LDH,وبرسی تکمیلی با سیتی اسکن شکم و لگن در تشخیص و پیگیری بعدی بیمار از نظر پاسخ به درمان و نیاز به درمانهای تکمیلی اهمیت قابل توجهی دارد.

تومورهای مثانه

این تومورها از شایعترین تومورهای سیستم ادراری هستند که در سنین بالا شیوع بیشتری داشته و مردها را بیشتر از خانمها گرفتار میکنند . ارتباط نزدیکی با مصرف دخانیات دارند ولی رژیم غذایی و نژاد ؛عفونتهای مثانه؛رادیوتراپی قبلی و شیمی درمانی نیز در ایجاد ان نقش دارند.هماچوری یا وجود خون در ادرار شایعترین علامت این تومورهاست که ممکن است به صورت خون واضح در ادرا یا وجود خون فقط در ازمایشات ادرار باشد۰(خون مخفی)

سایر علائم به صورت سوزش ادرار ؛تکرار ادرار ؛لمس توده در زیر شکم ؛درد مداوم در ناحیه مثانه و…

دراین روش مجاری ادرار و مثانه با دید مستقیم حاصل از سیستوسکوپ بررسی میشوند وتشخیص قطعی و در صورت نیاز نمونه برداری انجام میگردد. در این روش ضایعات بسیار کوچک که در سونوگرافی وسی تی اسکن دیده نمیشوندقابل روئیت هستند.

تشخیص زودرس در درمان تومورهای مثانه بسیار حائز اهمیت است خون واضح درادرار میتواند در۱۰تا۳۰درصد موارد وخون مخفی در۰/۵تا ۱۰درصد با تومور مثانه همراهی داشته باشد

درمان تومورهای مثانه در موارد تشخیص زود هنگام که ضایعات سطحی هستندبا تراشیدن ضایعات از داخل مثانه اصطلاحا TURBTانجام میگردد.ادامه درمان با توجه به نتایج حاصل ازبررسی پاتولوژی نمونه ها ادامه میابد.در صورت پیشرفته بودن تومور برداشتن کامل مثانه و جایگذینی با بخشی از روده ؛شیمی درمانی ؛رادیوتراپی انتخابهای دیگر هستند.

مطالب دیگر