هیدروسل

هیدروسل به تجمع مایع اطراف بیضه گفته می‌‌شود این تجمع مایع بدون علائم و نشانه است. بیشتر بیماران به دلیل افزایش سایز بیضه به پزشک مراجعه می‌کنند. این بیماری می‌تواند در هر گروه سنی بروز پیدا کند. علل شایع بیماری هیدروسل می‌توان به عفونت‌ها، تومورهای بیضه و همچنین جراحی‌های قبلی مثل عمل واریکوسل اشاره کرد. تشخیص قطعی بیماری هیدروسل با سونوگرافی داده می‌شود. درمان این بیماری توسط  جراحی و برداشتن کیسه‌های اطراف بیضه است که مایع داخل آن تجمع پیدا کرده.

علائم بیماری هیدروسل

این بیماری اغلب علائمی به دنبال ندارد. با این وجود ممکن است با تورم دردناک در قسمت بیضه ها همراه باشد. در مردان بالغ این بیماری با سنگینی در بیضه همراه است و راه رفتن را برای فرد بیمار سخت می‌کند. گاهی ناحیه متورم و قرمز در روز کوچک‌تر از شب است.

علت بروز بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل در کودکان

این بیماری ممکن است قبل از تولد بروز پیدا کرده باشد. به طور طبیعی، زمانی که نوزاد در رحم رشد می‌کند، بیضه‌ها از ناحیه شکم به سمت اسکروتوم حرکت می‌کنند. اگر این اتفاق نیفتد کودک با بیماری هیدروسل متولد می‌شود. در کودکانی که بعد از تولد دچار بیماری هیدروسل می‌شوند ممکن است دلایل دیگری از جمله پیچ خوردگی بیضه و یا سندروم نفروتیک منجر به بروز این بیماری شده باشد.
واریکوسل

بیماری هیدروسل در بزرگسالان

در بزرگسالان بیماری هیدروسل ممکن است بر اثر زخم یا التهاب بروز پیدا کرده باشد. تورم ممکن است در اثر عفوت داخل بیضه بروز پیدا کرده باشد.

انواع هیدروسل

هیدروسل به دو نوع تقسیم می‌شود: هیدروسل مرتبط: هیدروسل مرتبط زمانی بروز پیدا می‌کند که که تمام مسیرهای اطراف بیضه شما بسته نشده باشد. در صورت بسته نبودن کیسه های اطراف بیضه مایع به داخل و بیرون جریان دارد. هیدروسل غیر مرتبط: هیدروسل غیر مرتبط زمانی بروز پیدا می‌کند که کیسه ها بسته شوند و بدن شما مایع جذب نکند.

تشخیص بیماری هیدروسل

تشخیص بیماری هیدروسل توسط  روش‌های زیر انجام می‌شود:
  • روشن کردن نور در پشت بیضه‌ها
  • معاینه‌ی فیزیکی
  • انجام آزمایش ادرار و خون
  • سونوگرافی
درمان هیدروسل

اگر کودک شما مبتلا به بیماری هیدروسل شده باشد، بعد از یک سال خود به خود بهبود پیدا می‌کند. اگر کودک شما به خودی خود بهبود پیدا نکرد، باید تحت نظر بهترین جراح اورولوژیست جراحی شود. در بزرگسالان، هیدروسل معمولا بعد از شش ماه خود به خود از بین ‌می‌رود. در صورت بروز درد بیماری به جراحی نیاز خواهد داشت.

جراحی

جراحی برای درمان هیدروسل معمولا به صورت سرپایی و تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. شما چند ساعت بعد از عمل جراحی مرخص می‌شوید و می‌توانید به خانه بروید.
برای درد بیضه ها به چه دکتری باید مراجعه کرد؟
برای انجام جراحی پزشک برشی کوچک روی شکم یا کیسه بیضه ایجاد می‌کند و سپس اقدام به برداشتن کیسه می‌کند. کشیدن مایع هیدروسل قالبا بی نتیجه است و موجب تجمع مجدد مایع و عفونت می‌شود. عوارض بیهوشی موضعی شامل موارد زیر می‌شود:
  • بروز حساسیت
  • مشکلات تنفسی
  • ضربان نامنظم قلب
عوارض جراحی هیدروسل شامل مواد زیر می‌شود:
  • لخته شدن خون و یا خونریزی شدید
  • آسیب به عصب حسی

اقدامات لازم بعد از جراحی هیدروسل

*بعد از عمل جراحی پزشک برای تسکین درد برای شما مسکن تجویز می‌کند. *تا یک هفته فعالیت‌های روزانه خود را از سر نگیرید. *از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید. *برای پیشگیری از عفونت محل جراحی را تمیز نگه دارید. *بعد از چند هفته برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. *از کمپرس یخ در محل جراحی استفاده کنید.

ریسک فاکتورها

در بیشتر موارد بیماری هیدروسل در بدو تولد بروز پیدا می‌کند. حداقل 5 درصد از کودکان با بیماری هیدروسل متولد می‌شوند. عوارض بیماری هیدروسل که در سنین بالا بروز پیدا می‌کند شامل موارد زیر می‌شود:
  • بروز درد و التهاب در اسکروتوم
  • این عفونت از راه رابطه‌ی جنسی قابل انتقال است.

پیچیدگی‌های بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل یک بیماری خطرناک نیست و منجر به ناباروری نمی‌شود. اما ممکن است با شرایطی همراه باشد که پیچیدگی جدی برای بیضه به همراه داشته باشد در ادامه این پیچیدگی‌ها را عنوان می‌کنیم:
آیا تومور بیضه در افرادی که سابقه جراحی بیضه نزول نکرده دارند شایعتر است؟
عفونت و تومور: عفونت و تومور تولید اسپرم را کاهش می‌دهد. فتق کشاله ران: فتق کشاله ران زمانی ایجاد می‌شود که بخشی از بافت روده  از درون یک نقطه داخل شکم که دارای ضعف است بیرون می‌زنند.

سوالات متداول در مورد هیدروسل

*بعد از انجام جراحی هیدروسل چند روز باید بستری شد؟ بیمار معمولا تا یک روز بعد از انجام جراحی در بیمارستان بستری می‌شود. *آیا احتمال بدتر شدن بیماری هیدروسل وجود دارد؟ بله، این احتمال وجود دارد. *رژیم غذایی بعد از عمل هیدروسل به چه صورت است؟ هشت ساعت بعد از انجام عمل جراحی می‌توانید از مایعات استفاده کنید. *برای پیشگیری از تورم بیضه بعد از عمل چه اقداماتی لازم است؟ برای پیشگیری از تورم بیضه شورت تنگ نپوشید. *چه مدت پس از جراحی بخیه‌ها کشیده می‌شوند؟ هفت الی ده روز پس از جراحی پزشک بخیه‌های شما را می‌کشد. *آیا بعد از عمل جراحی می‌توان استحمام کرد؟ اگر محل زخم ترشح نداشته باشد دو روز بعد از عمل می‌توانید استحمام کنید.
منابع https://www.healthline.com/health/hydrocele https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hydrocele/symptoms-causes/syc-20363969